Nyhetsbevakning Temavecka

Bitr. rek. Viveca Sasse ger sin syn på temaveckan

Temaveckan är en tradition på Carlsons skola där man en vecka på hösten arbetar med olika teman från år till år. Årets tema är relationer men för 6 och 9 är det andra teman. Vi har idag intervjuat biträdande rektor Viveca Sasse som berättar mer ingående om syftet med temaveckan.

Bertha Von Suttner- Nobels inspiration

Bertha von Suttner var föd 1843 i Tjeckiens huvudstad Prag. Hennes far Kinsky von Wchinitz und Tettau dog i Österrikes militär som en generallöjtnant. Bertha var ensambarn och hennes enda vän var hennes kusinen Elvira.

Alfred Nobel

Alfred föddes i Stockholm 1833 och bodde sina första år på Norrlandsgatan. Hans pappa Immanuel var en entreprenör och kom på många uppfinningar, som undervattensminor till exempel. Som ung ville Alfred bli poet och skriva dikter. Alfreds pappa Immanuel flyttade till Sankt Petersburg för att han hade en stor skuld i Sverige på grund av företagen som inte gick bra. Immanuel startade ett företag där som höll på med sprängmedel och sålde mycket till militären. De fick många beställningar och affärerna blomstrade.

Uppstart av temaveckan på åk 6

Under den här veckan arbetar hela åk 6 med temat Alfred Nobel och Relationer. Temaveckan är en tradition på Carlssons skola och pågår under hela vecka 42. Temaveckan avslutas alltid med öppet hus på lördagen samma vecka där vi visar upp för föräldrar och andra anhöriga vad vi har arbetat med.

Besök på Nobelprismuséet

Under tisdagen har delar av årskurs 6 gått till Nobelprismuséet med lärarna Suzana och Richard. Museipedagogen Sara berättade intressant fakta om Alfred Nobel och andra nobelpristagare. Sedan fick eleverna gå och se en film om den berömda nobelpristagaren och fredskämpen Malala Yousafzai.